måndag 7 december 2009

och så blir det nytt sekel

Nu ska vi ta nya friska tag och stiga in i ett nytt sekel! Den här veckan börjar vi på ett nytt projekt och vi kommer nu komma in på 1900-talet, mer specifikt 1920-30-talet!

Ett plagg som jag bestämt sedan länge att jag ska göra är inget nytänkande alls, utan verkligen enbart efter behov - nämligen ett par välsittande byxor. Jag tänker mig ett par i Katherine Hepburn-stil;





Ännu ett plagg som fattas i min garderob är en paljettklänning, som jag mot all förmodan fortfarande älskar, även om det praktiskt taget finns en i varje garderob vid det här laget. Jag har inte tröttnat alls!


Svårt att få fram i en skiss med de få medel jag har, men tanken är en klänning i lila chiffong, och silverpaljetter på band som formar ett mönster. Jag har inte riktig klart för mig än exakt hur det ska se ut, men det är sådan som kommer med tiden helt enkelt.
Tänkte även att banden ska vara fastsydda ner till midjan, men att de sedan hänger lösa. Med andra ord kommer jag riva folk med paljetterna när jag dansar!


Jag har alltid slagit bort tanken på att jag ska köpa lite bättre material att ha när jag just ska skissa och måla. Jag tänker jämt; "det kommer aldrig göra mig bättre på att skissa bara för att jag lägger pengar på det!". Men nu har jag insett hur begränsad jag är med den 0.5 mm stiftpennan jag använder för tillfället..

Linnéa Ingrid

4 kommentarer:

  1. Jag litar på dig när det kommer till saker som konstnärsmaterial. Det står nu på listan!

    SvaraRadera
  2. Jag kan helt skryta med att jag blivit en jävel på byxor, efter kursen i mönsterkonstruktion, både i att fixa mönster och inprovning. Bara så du vet <3

    SvaraRadera
  3. Men Görel, du är ju bäst på allt <3. Har nästan sytt klart dem nu, men jag vet inte riktigt om jag tycker om dem. Eller byxorna är roppenfina, men det är min kroppsform som inte passar sig, haha.

    SvaraRadera