fredag 13 november 2009

Like a hummingbird trapped in my chest, I would say is just how it felt on that glorious day when I first saw you.

Nu blir det lördagsgodis, i alla fall ögongodis.

Christian Diors klänning från höst-vinterkollektionen från 1949 - the Junon dress. När jag såg denna klänningen för första gången på bild så stannade mitt hjärta och jag glömde bort att andas. Den är och kommer nog alltid vara den vackraste skapelsen jag någonsin sett - materialistiskt that is.

Läs bara beskrivningen av den - det är som ren poesi;
Pale-blue silk net embroidered with iridescent blue, green, and rust sequins

Den finns på The Metropolitan Museum of Art, den donerades av Mrs. Byron C. Foy 1953.
Jag har sökt om vem denna kvinna är som ens hade råd att köpa denna, men det enda jag har hittat var att hon var fru till Byron C. Foy som var vicepresident på Chrysler Coporation. Vill du ser mer underbara skapelser från denna tidsperiod är det bara att söka på hennes namn.

Läs mer om Christian Dior och hans skapelser här.

Linnéa Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar